Vi vill växa, men behålla samma känsla i företaget

Christian Josefsson

Fotograf: Mikaela Ågren

Uptive är det familjära IT-konsultbolaget, som med stort engagemang hyr ut konsulter till företag som vill digitalisera och effektivisera sin verksamhet. Med kontor i både Göteborg och i Stockholm erbjuder de tjänster inom systemutveckling och UX-design. – Vi lever mycket på att vi är personliga och har uppdrag som många större konsultbolag inte har eller satsar på. Vi lägger energi på personlig utveckling inom bolaget och gör saker som intresserar oss på riktigt. Det har varit en viktig del av vår framgång, säger Christian Josefsson, som är VD och grundare av bolaget.

Vad gör Uptive?

–Vi fokuserar på Full Stack-utveckling och UX-design. Full Stack innebär både frontend- och backendutveckling, alltså både det man möts av och ser på skärmen och det som finns under huven i de tjänster vi utvecklar. UX-design däremot handlar om användarens upplevelse av en tjänst eller produkt, oftast nedkokat till hur effektivt och enkelt det är att använda det vi bygger. Kunder kommer till oss för att få hjälp med utveckling av olika tjänster men det kan också handla om strategier kring hur en tjänst borde fungera. Som konsultbolag hittar vi experter på området och hyr ur till våra kunder som ofta är företag som vill digitalisera sig. Branscher vi rör oss inom kan vara allt från bank/finans till streaming till start-up bolag. Vi har en historik av att inte fokusera på tex automotivebranschen just för att differentiera oss från andra konsultbolag och locka riktigt bra utvecklare och designers som vill jobba med annat.

Namn:
Christian Josefsson
Ålder:
36 år
Bor:

I Eriksberg, Göteborg
Gjorde innan:
Startade och drev ett bolag inom onlinerekrytering
Utbildning:
Designingenjör, Chalmers Tekniska Högskola
Fritid:

Golf och lite mer golf om det går

Vilka produkter/tjänster tar ni fram?

–Hos kunder handlar det ofta om komplexa system men även webbapplikationer och appar. Inhouse skapar vi främst appar inom VR och AR just nu och det har varit lite av en succé för oss. Det är allt ifrån utbildningsappar för skolungdomar, kommunikationsappar för företag, till presentationsappar i AR för att visa nya produkter. Vi ser att det kommer bli stort i framtiden och vi har redan nu en stor efterfrågan på olika projekt.

Hur ser en dag ut för dig på jobbet?

–En typisk dag inleds ofta med ett morgonmöte med antingen en rekryt eller kund,  jag ser till att alla uppdrag flyter på och att det är bra stämning här på kontoret. Om vi har folk som är utan eller mellan uppdrag för tillfället är det mycket fokus på kundkontakt och försäljning. Våra jobb är  sällan utannonserade utan förmedlas via vårt egna kontaktnät. Nöjda kunder sprider våra tjänster vidare och ”word of mouth” är det bästa sättet att få nya uppdrag enligt mig. Vi lever mycket på att vi är personliga och har uppdrag som många andra större konsultbolag inte har. Vi är till exempel helt ensamma om att leverera konsulter till vissa av våra kunder. Så mina dagar består till större delar av möten.

Jag är glad att ha ett så bra team runt mig, alla som jobbar på Uptive är verkligen stjärnor. Under förra året tog vi dessutom in externa styrelseledamöter i form av Camilla Dorvall, VD på ICA Reklam samt Kimmo Björnsson, grundare av bland annat Mat.se. De bidrar med mycket och lyfter oss till nästa nivå.

Vad krävs för att bli en bra UX-designer och utvecklare?

–En bra UX-designer är nyfiken, kritisk och samtidigt diplomatisk. UX handlar om att förstå kundens behov och komma till kärnan av problemet och det som ska utföras. Att se syftet med varför man ska göra saker, som att införa vissa funktioner i en produkt. En bra utvecklare är lösningsorienterad och kommunikativ och har viljan att hålla sig uppdaterad. Men rekrytens personliga egenskaper är viktigast för oss när vi anställer. Enkelt beskrivet anställer vi utifrån tre kärnvärden; att vara ödmjuk, jordnära och kommunikativ. Dessa egenskaper gör en bra konsult enligt oss och jag tror att våra kunder skulle skriva under på det. Jag anställer hellre en person som är street smart än någon med lång akademisk utbildning, allt handlar om hur duktig man är i praktiken och hur man behandlar människor i sin omgivning.

Hur tror du att IT-konsultbranschen kommer utvecklas?

–Branschen går mot en mindre typ av bolag, hellre en ö i en större ö-grupp, än ett stort massivt företag där man som anställd försvinner i mängden. Jag tror på personliga och snabbföränderliga konsultbolag, där alla känner en team-tillhörighet och där varje person syns och bidrar. Det är precis så vi vill bygga vårt företag och vi har kommit en bra bit på vägen. Arbetar man på ett lyhört bolag med hjärta så trivs man och stannar.

Vad var det som gjorde att du blev entreprenör?

–Jag skulle inte självutnämna mig som entreprenör men jag har alltid velat driva ett eget företag för att kunna påverka vilka personer man arbetar med och hur man bygger ett varumärke. Jag är så oerhört stolt över hela vårt team och de personer jag jobbar med dagligen. Sen gillar jag att få saker att hända, jag trivs med att nätverka och tror att man kan gå väldigt långt i affärer genom att vara genuin och transparent. Den kombinationen hoppas jag är något som får Uptive att blomstra. Dessutom är det roligt att få sätta en riktning för hur allt ska se ut och upplevas, allt från lokaler och vilken image vi ska ha som ett team.

Vad skulle du säga är dina största drivkrafter?

–Att få folk omkring mig att må bra, att bygga något som jag och andra kan vara stolta över. Det är viktigt att det är kul att gå till jobbet varje dag! Jag trivs i alla faser som uppstart, optimering och förvaltning. Det är olika utmaningar men jag är genuint intresserad av det här och känner att jag är på rätt plats.

Vilka framtida utmaningar ser du som mest spännande?

–Vi är idag trettio anställda, men vill bli fler. Vårt mål är att växa till femtio totalt. Det finns en gräns där någonstans när man inte längre har kontakt med precis alla i bägge städer. Utmaningen är hur vi ska kunna växa och fortfarande behålla samma känsla i företaget. Vi vill fortsätta att vara personliga och familjära. Att blanda tillväxt och vinst är inte alltid lätt, det ser vi också som en stor utmaning för oss.

Vad har det är stipendiet betytt för dig som entreprenör?

–Först och främst är jag så glad och tacksam för utmärkelsen och att man blir uppmärksammad. Tack till Jonas Corné för rekommendationen. Vi på företaget går kontinuerligt på olika utbildningar men att jag får gå en så här gedigen ledarskapsutbildning på Stanford University, kommer att göra mycket gott för mig nu och i framtiden. Det verkar vara en konkret och användbar utbildning som jag kommer att ha nytta av i det dagliga arbetet men framför allt strategiskt nu när vi växer.

De senaste intervjuerna