Han skapar upplevelser i 3D med livet som inspirationskälla

Michael Bengtsson

Michael Bengtsson är den passionerade 3D-artisten, som startade företaget Mindbender tillsammans med några klasskamrater. Från att ha fokuserat på animering har företaget idag en ny inriktning där de främst arbetar med interaktiv visualisering i bolaget Mindbender Group AB.

Berätta lite om ditt företag, vad gör ni?

Vi utvecklar en mjukvara som kan visa fotorealistisk 3D-teknik. Den kommer att användas för presentation och visning av till exempel kläder och skor inom e-handel, spel, eller visning av arkitektur. Vår mjukvara håller på att optimeras för olika typer av mobiler och en demo har nyligen tagits fram. Vi utvecklar också långfilms IP,n som innebär att vi tar fram ett manus, story, karaktärer och produktionsdesign kring hur filmen ska göras.

Vad fick dig intresserad av interaktiv visualisering?

Det är den berättande underhållningen som ligger mig närmast om hjärtat, även om det numera är i en mer interaktiv form. Jag är också tekniskt bevandrad och har alltid varit intresserad av backend-utveckling, alltså det som sker bakom ett programs funktionalitet.

Vad är roligast med det du gör?

Att få jobba med innovation, ny teknik och ha ett team av både kompletterande och inspirerande människor runt mig.

Vad jobbar du med just nu?

En 3D motor som är byggd för att skapa fantastiska upplevelser i 3D på webben. Motorn är skräddarsydd för reklam, e-handel och enklare spel och är ett verktyg för effektivare produktion av innehåll för visualisering och spel inom IT och artificiell intelligens.

Hur tar du fram ideer?

Genom att lyssna på kund, avsätta tid för att bara fundera, följa trender, men också läsa en mycket forskning om bland annat AI, grafik, och Computer Vision, som handlar om att förstå användbar information från digitala medier. Livet är en inspirationskälla, det finns otroliga möjligheter!

Hur tror du att branschen kommer utvecklas?

När det gäller realistisk interaktiv 3D, som kan visas på mobiler eller hårdvara med mindre kapacitet kommer det många möjligheter framöver. Interaktiv 3D kommer antagligen att ersätta fotografier och film i hög grad. Det vi gör på Mindbender Group AB är också väl lämpat för artificiell Intelligens, men speciellt inom 3D och Computer Vision. Det är direkt applicerbart på många områden, till exempel inom produktion av karaktärer, bilar, miljöer med mera.

Vilka framtida utmaningar ser du som mest spännande?

Integration av artificiell intelligens för att kunna visualisera grafik och berätta historier. 

Var är ditt företag om fem år?

Fem år inom teknikbranschen är en väldigt lång tid! Men vi siktar på att skapa värde för flera företag och deras kunder genom att möjliggöra fotorealistisk visualisering av deras produkter. Det skulle kunna handla om en roligare och mer informativ upplevelse för kunden vid e-handel till exempel.

Hur har stipendiet hjälpt dig i din företagarprocess?

Stipendiet användes till att studera Executive MBA-programmet vid Handelshögskolan i Göteborg. Den har trots att jag bara är halvvägs igenom utbildningen, hjälpt mig på många sätt och gjort mig till vad jag tror är en mer medveten ledare. Jag kommer från en teknisk/artistisk bakgrund, och saknade sedan tidigare en affärsinriktad utbildning, så den har verkligen hjälpt till att komplettera mig såhär långt. Jag kan verkligen rekommendera den! Du finner både vänner och nätverk för livet och varje modul håller väldigt hög klass, och det hade inte varit möjligt just nu, i alla fall för mig, utan stipendiet.

De senaste intervjuerna